↓ Archives ↓

>

boom_renditions_v01_02BOOM,

Virtueel Boomknuffelen

Een VR (Virtual Reality ) /AR (Augmented Reality)/ RL-ervaring (Reality) die verschillende representaties van de werkelijkheid onderzoekt in combinatie met tactiele prikkeling. Hoe realistisch moet een een omgeving of een object zijn? En hoe heeft het medium invloed op het gevoel van ‘presence’ (‘er echt zijn’) in de virtuele wereld? Een kleine virtuele reis door de wereld van verschillende technieken om de realiteit vorm te geven.

 

Een multidisciplinair Virtual Reality-team uit Groningen, bestaande uit Happy Ship, Sander Bos en Chantalla Pleiter, maakt de installatie “BOOM” speciaal voor Groninger Researchers’ Night (GRRN). Tegelijkertijd werd er door VR-expert Roos Pals een onderzoek uitgevoerd naar de beleving van de ‘BOOM’. Hoe realistisch moet een een omgeving of een object zijn? En hoe heeft het medium invloed op het gevoel van ‘presence’: de ervaring dat je echt in de virtuele wereld bent?

boom_tek

De ‘BOOM’ liet je op verschillende wijzen bomen ervaren: VR, AR, en RL. Zes verschillende representaties van bomen, die verschilden in de hoeveelheid details en in de mate van abstractie, werden onderzocht. Zo was er een boom die eruit zag alsof hij met een potlood was getekend , een ‘olieverf-boom’, een ‘foto-boom’, een ‘360 graden video-boom’, een ‘computer gegenereerde boom’ en een ‘computer gegenereerde fantasie boom’ (zie Figuur 2). Je kon plaatsnemen aan een tafel met een echte boomstam, terwijl je door middel van een VR bril (de Occulus Rift) de bomen kon ervaren en tegelijkertijd een echte boomstam kon aanraken. Ofboom_fan je kon een app downloaden waarmee je door middel van Augmented Reality bomen kon laten verschijnen.

Het onderzoek van Pals liet zien dat de gedetailleerdheid van de bomen inderdaad invloed hadden op het gevoel van presence. Vooral bij de potlood-boom was het gevoel in dezelfde wereld als de boom te zijn lager in vergelijking tot de andere bomen. En het gevoel van presence was sterker bij de ‘360 graden video-boom’ en de computer gegenereerde bomen in vergelijking tot de ‘potlood-boom’en de ‘olieverf-boom’. In beleving zijn er minder verschillen gevonden tussen de bomen. Alleen de fantasie-boom werd leuker gevonden dan de potlood-boom. Vooral bij de foto-boom en de 360-graden boom, de bomen die het meest boom_videorealistisch eruit zagen, leek de tactiele ervaring (het aanraken van de boomstam), het gevoel van presence te verhogen.

 

Happyship        ///        Sander Bos

 

 

boom4vrmaten_overzichtboom2boom3vr_resultaat